Addera Saigonkanel till din LCHF-diet

Ett nytt hett diskussionsämne i lågkolhydratsvärlden är Saigonkanel, som uppvisar uppenbara tendenser på att ha ketosoptimerande egenskaper.

Vad är LCHF?

LCHF betecknar Low Carb High Fat och är en diet som de senaste åren haft enormt genomslag i Sverige framför allt, men även i övriga delar av världen. Denna diet inleds mestadels av personer som vill gå ner i vikt, men är gynnsam även för folk som vill gå upp i vikt, som har problem med blodsockerbalansen eller med sockerberoende uppblåst mage vid bantning
.

I själva verket mår samtliga bra av att dra ner på kolhydratintaget, det har nyligen konstaterats i en djupgående och oberoende analys. Man förmodar då att antalet LCHF:are kommer att öka till antalet och i dagligvaruhandeln ser man mer och mer LCHF-relaterade matvaror.

Det finns oerhört många skilda tappningar av LCHF, somliga kör LCHF OCH bara naturliga råvaror, medan andra gärna gör bakverk sötade med sucralose och dricker Coca-Cola Light till maten. En annan sak som varierar relativt mycket mellan skilda LCHF:are är hur noggranna de är med sin kolhydratrestriktion. Bör man inta 0 gram, 5 gram, 10 gram eller 20 gram kolhydrater dagligen? Eller kanske ännu mer? Inga kolhydrater alls är ett väldigt tufft mål att nå, då får man leva på rent fett samt protein – dvs. inga grönsaker. En femprocentsgräns är generell bland de som önskar gå ner i vikt snabbt och effektivt, men även här ges oerhört lite utrymme för minsta utsvävning. Det finns LCHF:are som äter upp mot 50 gram kolhydrater dagliga, så kallade liberala LCHF:are.

Vad som förenar samtliga dessa är en föreställning om att kroppen mår bättre på mindre kolhydrater och att ketos är ett läge man helst låter kroppen uppgå i.

Vad är ketos?

Ketos är det tillstånd man hamnar i när glukosen tar slut i blodet. För att underhålla den med energi måste kroppen skapa ketoner och dessa föredrar att ta energi från lagrat fett före andra alternativ. När kroppen är i ketos, dvs. när den intar rejält med fett och protein och väldigt lite kolhydrater, så förbränner den kroppsfettet i mycket högre grad än annars.

Det finns de som inte riktigt uppnår ketos, hur innerligt de än anstränger sig för att utesluta kolhydraterna och en avancerad gissning är att deras insulinkänslighet är låg. Vad som har dykt upp nu är att denna kategori människor verkar slungas in i ketos om de tillsätter kanel till sin dagliga kost. Saigonkanel har dessutom visat sig ge definitivt störst effekt.

Saigonkanel och «vanlig kanel» – skillnaderna

Saigonkanel är en kanelsort som växer i centrala Vietnams bergsområden. Det som vi kallar «vanlig kanel» är Kassiakanel som i sin tur skiljer sig från «äkta kanel», Ceylonkanel. Ceylonkanel är den svagaste av kanelsorterna och Kassiakanel är den som vi vanligtvis hittar i livsmedelsbutikerna. Den är relativt stark, men inte tillnärmelsevis så stark som Saigonkanel. Lite Saigonkanel i kaffet på morgonen och fettförbränningen påbörjas redigt.

Vad har Saigonkanelen för bra effekter vid en LCHF-diet

Kanel har länge varit känt som en blodsockersänkande krydda och också här är just Saigonkanel överlägsen. Genom att kanelen hämmar utsöndringen av insulin, som är verksam för att förvara energi i kroppens fettvävnad, så når kroppen snabbare ett ketogent tillstånd. Så lite som ett halvt gram har visat sig ge effekt, men man kan äta 4 gram Saigonkanel per dag utan att riskera att drabbas av några farliga bieffekter.