Så kommer du igång med 5:2-metoden

Det är inte speciellt komplicerat att inleda 5:2-dieten. Du behöver inte länsa kylskåpet på frestelser – du tillåts ju äta dem! Du behöver inte heller investera i några nya produkter eller lägga upp ett kost- och träningsschema så knepigt att det fyller kalendern. Blott två dagar i veckan måste du sätta av åt din nya satsning på att gå ner i vikt, så är du omedelbart verksam med din diet.

Börja med att utse ut en vecka som lämpar sig fint för att starta en ny vana. Med tanke på att fasta, även om den enbart pågår i en dag, påverkar din ork är det vettigt att välja en vecka då du har några lugnare dagar att välja som fastedagar.
En kaloribomb är animaliska produkter. Vi stoppar i oss uppemot 85 kg kött per människa och år och det är betydligt mer än det finns belägg för att vi gjort någonsin i historien. För bara 60 år sedan låg den siffran på blott 50 kg per individ samt år. Att dra ner aningen på köttet är en snabb väg mot bättre välbefinnande. Klicka Här. Tänk på att dina fastedagar kommer att upplevas tunga i början, men glöm inte bort att din kropp så småningom kommer att vänja sig vid din nya livsstil.

Utför din hemläxa innan du startar dieten. Läs på om vilka effekterna dieten kan få och gör upp en plan för hur du ska fixa fastedagarna ifall de visar sig vara jobbigare än du trodde. Tala om för din omgivning att du fastar, du kommer att få både förståelse och goda tips av dem.

5:2-dieten har blivit så omtyckt att du säkert har arbetskamrater som redan har provat och kan hjälpa dig på vägen!

Gör en matsedel åt dina fastedagar. Läs många recept och ta ut de som inspirerar dig mest. Möjligtvis är det de som påminner mest om hur din kost ser ut idag, kanske känns det mest spännande att prova på nya råvaror som du inte brukar nyttja. Med hjälp av ett färdigt upplägg för fastedagarna är du redo att låta 5:2-dieten äntra i ditt liv.

Handla intelligent. Nya råvaror som du inte vet hur du ska nyttja ligger gärna och blir dåliga i kylskåpet. Köp inte mer än du behöver i början så håller du onödiga kostnader och matspill på en miniminivå. Du kommer att upptäcka att dina vanor dessutom på de “vanliga” dagarna förändras efter ett tag och då kan du också börja shoppa annorlunda i matbutiken.

Sätt en trend. Är det du som står för matlagningen för hela hushållet så gör dig inga otjänster genom att krångla till det. Låt familjen ansluta sig till dina nya vanor, men utan kaloribegränsningen. Laga samma mat till dem som till dig själv, men låt dem förtära hur stora portioner de vill, så slipper du sukta efter onyttigheter som står där på bordet under tiden du känner dig oinspirerad att förtära din sallad. En god sallad är en utmärkt middag för hela familjen!

Ge inte upp när du vacklar. 5:2 är en flexibel diet. Gick det inte som du tänkte med veckans fastedagar? Men lägg om schemat då! Det är aldrig för sent att ta igen en dag och en glömd fastedag kommer inte att fördärva din diet. Kommande vecka går det bättre och snart kommer denna nya vana upplevas som den naturligaste sak i världen.

Antagligen får du även en välbehövlig skjuts när väl kilona börjar rasa och det gör de vanligtvis rätt så fort.

Det finns en mycket läsvärd bok av Ola Norrman (han som skrivit “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som kort och gott heter 52-dieten. Vad som är en stor bonus är att man kan låna boken gratis och bekvämt på biblioteket – som e-bok.

Man behöver inte ens resa till bibliotelet – man lånar boken via sin dator. De flesta kostsamma bra böcker kan lånas – gratis. Läses bäst med en Läsplatta, som iRiver. Vill man köpa så finns boken på allt-fraktfritt.se.