När du inte längre tappar kilon under 5:2-dieten

En av de främsta anledningarna till att många påbörjar 5:2-dieten är för att gå ner I vikt. Efter bara några veckor börjar du märka resultat när du ställer dig på vågen och journalisten och läkaren Michael Mosley som är mannen bakom 5:2-dietens stora genomslag kunde i sin dokumentär påvisa hur han själv gick ner 9 kilo på 9 veckor när han först provade 5:2.

Att det sker saker med siffrorna på badrumsvågen bara två veckor in i dieten är dessutom en av orsakerna till att de som provar 5:2 vanligtvis håller fast vid dieten och inte ger upp. När du så fort märker resultat känns det lättare att hantera fastedagarna och ungefär på samma gång kommer även kroppen ha vant sig och klarar fastedagarna bättre.

Det är inte sällsynt att vara med om att viktnedgången inte blir som man tänkt sig alternativt att den stannar av när man kört 5:2 ett tag. Hade du stora resultat i början av din diet fick du då kvittot på att dina förändrade rutiner gav resultat. Nu när du har fastat periodiskt ett tag har både kroppen samt vanorna stabiliserat sig.

När du började fasta började kroppen göra sig av med vikt, men det är inte självklart att allt var fett. Vanligtvis följer en del muskler med på köpet när du plötsligt drar in på bränslet, det vill säga kalorierna.

Nu när kroppen vet att den överlever på mindre kalorier kan den börja bygga upp igen, och håller du din träning igång kommer det att resultera i muskler. Muskler är tunga.

Vill du boosta igång viktraset igen? Testa att lägga om dina fastedagar. Möjligen dina nya vanor gör att fastedagarna har bättre effekt på helgerna nu. Det kan också ge effekt att lägga de två fastedagarna intill varandra nu när du är aningen mer van vid att fasta. Du kan dessutom testa att lägga till en fastedag om schemat tillåter det, och köra 4:3 ett tag.

Prova även en aning nya recept. Många vittnar om stor verkan av att undvara mejeriprodukter, andra av att fullständigt utelämna bröd. Här kan du testa dig fram genom att exkludera en grupp produkter åt gången i en vecka samt utvärdera effekten. Här ges du också möjlighet att utvecklas i köket.

När du tappar i vikt minskar också din kaloriförbränning vid träning. Det innebär att ju mindre du väger, desto hårdare behöver du jobba för att göra av med kalorier.
En kaloribomb är animaliska produkter. Vi stoppar i oss nära 85 kg kött per människa och år och det är betydligt mer än det finns belägg för att vi gjort någonsin i historien. För endast 60 år sedan låg den siffran på enbart 50 kg per person samt år. Att dra ner en aning på köttet är en kvick väg mot bättre välbefinnande. Mer info: På denna sajten. Eventuellt är det dags att utöka ditt träningsprogram och se ifall det har verkan. När du nu har lagt om kosten, väger mindre och därutöver har kommit igång med träningen har du ju mer kraft.