Ketogen diet – så lyckas du

En kolhydratfattig ketogen kost har ännu mycket högt anseende i många kretsar och är effektiv för viktminskning.

Nedan följer några råd för att maximera din framgång på en ketogen diet.

1.) Drick mycket vatten.

Även när du använder en ketogen diet, så har din kropp komplicerat att bibehålla så mycket vatten som den behöver, så att intaga mycket vätska är definitivt nödvändigt.

Flera experter rekommenderar att männens intag ska utgöra åtminstone 3 liter dryck varje dag, medan korresponderande siffra för kvinnor är 2,2 liter per dag.

En bra indikator på god vätsketillörsel är färgen på din urin.

Om din urin är klar alternativt ljusgul, får du troligen tillräckligt med vätska.

Ta med dig en flaska vatten vart du än går!

2.) Glöm ej fettet!

Enkelt uttryckt, våra kroppar kräver bränsle för att funka.

När vi begränsar vårt kolhydratintag, speciellt till nivåer som i ketos, behöver våra kroppar en alternativ energikälla.

Med tanke på att protein ej är en verkningsfull energikälla, vänder sig våra kroppar till fettet.

Fett du äter medan du är i ketos används för att ge energi, vilket gör det väldigt komplicerat att lagra fett samtidigt som du är i ketos.

Välj friska, omättade fetter så ofta som möjligt: ??Livsmedel som avokado, oliver, nötter och frön är idealiska.

3.) Finn din kolhydratgräns.

Alla våra kroppar är annorlunda.

En del dieter måste följa en sträng kolhydratfattig diet som innebär förbrukning av mindre än 20 gram per dag av kolhydrater.

Andra dieter kommer att finna att de behagligt och enkelt kan stanna i ketos medan som den förbrukar 50, 75 eller 100 gram kolhydrater.

Det enda sättet att veta säkert är ”trial and error”.

Köp Ketostix eller annat märke av remsor för keton urinanalys och undersök din kolhydratgräns.

Om du kommer på att du har lite spelrum, kommer det att göra att hålla fast vid din diet så mycket lättare.

4.) Var smart med spriten.

En av de stora aspekterna frånsett att kunna förtära fet mat med ketogen diet är att du kan dricka alkohol utan att få din viktminskning alltför långt ur kurs.

Vitsen är att du kan dricka osötad sprit såsom vodka, rom, tequila, gin, whisky, konjak och brandy ihop med enstaka lågkalori öl.

Använd lågkalori dricka för att mixa spriten och drick mycket vatten för att inte få vätskebrist, eftersom en baksmälla kan göra dig notoriskt dålig medan du är i ketos.

Och kom ihåg, kalorier räknar fortfarande, så gå ej överbord.

Allt med måtta.

5.) Ha tålamod.

Medan ketogen diet är känd för att ge en hastig viktminskning, i synnerhet i de tidiga stadierna av kosten, är viktminskning ständigt en långsam, tidsödande process.

Bli ej hysterisk ifall vågen inte visar på en omedelbar viktminskning, eller kanske visar små viktökningar, för ett par dagar. ketos sticks.

Din vikt varierar från dag till dag (och hela dagen) baserat på ett antal faktorer.

Glöm inte att använda statistik som hur dina kläder passar eller kroppsmått för att se dina framsteg, kan bidra till mer än vad vågen visar.