Hunger och viktminskning med 5:2-dieten

Innebär 5:2-dieten att du kommer vara hungrig? Ja det kommer du. Åtminstone till en början när kroppen fortfarande inte är van vid fastedagarna. En av de största orsakerna till att vi är en aning större än nödvändigt i detta landet överlag är att vi äter för stora portioner. Våra kroppar är inte uppmärksamma på när vi ätit nog för att bli mätta. Vanligtvis slinker det ner en aning extra vid varje måltid.

Därför kommer kroppen att bli hungrig när du först börjar med fastedagar. Men det handlar således inte om att du ätit för lite för att klara dagen, utan att kroppen helt enkelt är van vid att få aningen extra. Håll ut och minns att efter några veckor kommer fastedagarna inte att vara lika tuffa.
En kaloribomb är animaliska produkter. Vi stoppar i oss nära 85 kg kött per person och år och det är betydligt mer än det finns belägg för att vi gjort någonsin i historien. För bara 60 år sedan låg den siffran på blott 50 kg per människa och år. Att dra ner aningen på köttet är en snabb väg mot bättre välbefinnande. Länk till mer info.

När du börjar med fastedagar tvingas du själv finna den rytm och det upplägg som passar dig, dina vanor samt din kropp. För en del är det lätt att utelämna måltider alternativt ersätta dem med dryck, för andra måste fastedagens begränsade kaloriintag spridas ut jämnt över dagens vakna timmar för att inte orken ska ta slut.

Finns det inget man kan göra åt hungern då? Jovisst finns det knep att ta till. Vill du prova att hoppa över morgonmål? En kopp varmt vatten med en citronskiva i är ett beprövat trick för att uppliva kroppen och kan dessutom dämpa hunger eller sug. Testa också en aning riven ingefära i varmt vatten när du känner att din kropp ropar efter något att stoppa i sig.

Välj rätt dagar att fasta på. Kolla efter i veckans schema och avgör vilka dagar du lättast klarar dig på den kalorisnåla dieten. Välj de dagar du har minst kroppslig ansträngning och flest chanser till vila om det skulle bli besvärligt. Det är dessutom oftast lättare att laga lämplig mat och motstå onödiga frestelser när du är hemma.

När du sätter ihop din meny ska du fundera på att fylla upp med kalorisnåla nyttigheter som grönsaker samt sallad för att rätterna ska bli mättande samt ge kroppen den energi den behöver. Avstå från alla tomma kalorier, tacka nej till brödet och pastan. Dessa produkter ger en osann mättnad som hastigt går över, och de innehåller inga näringsämnen som kroppen i själva verket tar till sig.

Välj fettsnåla råvaror för att spara in på kalorierna och kom ihåg att när du dessutom skär ner på kalorierna under de “vanliga” dagarna genom att avstå ifrån rena onyttigheter som chips och läsk kommer du även känna dig mindre hungrig under fastedagarna. Men glöm inte att 5:2 bör vara en lustfylld diet, men unna dig inte att falla för frestelserna för ofta.

Kom även ihåg att det är en stor hjälp på vägen mot att få kontroll över sitt ätande att först tillåta kroppen att uppleva lite hunger för att därefter få uppleva hur lite det EGENTLIGEN krävs därför att bli mätt igen, när kroppen väl vant sig av med överflöd samt stora portioner.