5:2-metoden – en enkel diet att komma igång med

Det är enkelt att komma igång med 5:2-dieten! Du måste inte tömma kylskåpet på frestelser – du tillåts ju äta dem! Du måste inte heller investera i några nya produkter eller lägga upp ett kost- och träningsschema så knepigt att det fyller kalendern. Blott två dagar i veckan måste du sätta av åt din nya satsning på att gå ner i vikt, så är du omedelbart igång med din diet.

Börja med att välja ut en vecka som lämpar sig bra för att starta en ny vana. Med tanke på att fasta, trots att den endast pågår i en dag, påverkar din ork är det vettigt att välja en vecka då du har några lugnare dagar att utse som fastedagar.
En kaloribomb är animaliska produkter. Vi stoppar i oss nära 85 kg kött per person och år och det är betydligt mer än det finns belägg för att vi gjort någonsin i historien. För enbart 60 år sedan var den siffran på blott 50 kg per människa och år. Att dra ner en aning på köttet är en kvick väg mot bättre hälsa. diet recept Tänk på att dina fastedagar kommer att kännas tunga i inledning, men glöm inte bort att din kropp snart kommer att vänja sig vid din nya livsstil.

Utför din hemläxa innan du påbörjar dieten. Läs på om vilka effekterna dieten kan få och gör upp en plan för hur du ska hantera fastedagarna ifall de visar sig vara jobbigare än du trodde. Berätta för din omgivning att du fastar, du kommer att få både förståelse och goda råd av dem.

5:2-dieten har blivit så populär att du säkert har arbetskamrater som redan har testat och kan hjälpa dig på vägen!

Gör en matsedel åt dina fastedagar. Läs otaliga recept och ta ut de som inspirerar dig mest. Kanske är det de som påminner mest om hur din kost ser ut idag, kanske känns det mest spännande att prova på nya råvaror som du inte brukar nyttja. Med hjälp av ett färdigt upplägg för fastedagarna är du förberedd att låta 5:2-dieten äntra i ditt liv.

Handla smart. Nya råvaror som du inte vet hur du ska nyttja ligger gärna och blir dåliga i kylskåpet. Köp inte mer än du behöver i början så håller du onödiga kostnader samt matspill på en miniminivå. Du kommer att upptäcka att dina vanor dessutom på de “vanliga” dagarna ändras efter ett tag och då kan du även börja handla på annat sätt i matbutiken.

Sätt en trend. Är det du som står för matlagningen för hela hushållet så gör dig inga otjänster genom att krångla till det. Låt familjen hänga på dina nya vanor, men utan kaloribegränsningen. Laga samma mat till dem som till dig själv, men låt dem förtära hur stora portioner de vill, så slipper du sukta efter onyttigheter som står där på bordet medan du känner dig oinspirerad att förtära din sallad. En god sallad är en enastående middag för hela familjen!

Ge inte upp när du vacklar. 5:2 är en anpassningsbar diet. Gick det inte som du tänkte med veckans fastedagar? Men lägg om schemat då! Det är aldrig för sent att ta igen en dag och en missad fastedag kommer inte att förgöra din diet. Kommande vecka går det bättre och snart kommer denna nya vana kännas som den naturligaste sak i världen.

Antagligen får du även en välbehövlig skjuts när väl kilona börjar rasa och det gör de vanligtvis någorlunda fort.

Det finns en mycket intressant bok författad av Ola Norrman (han som författat succen “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som kort och simpelt heter 52-dieten. Vad som är en bonus är att man kan låna boken gratis och bekvämt på biblioteket – som e-bok.

Man behöver inte ens resa till biblan – utan lånar eBoken via datorn. Nästan alla nya och dyra bra böcker kan lånas – gratis. Läses enklast med en eBokläsare, som iRiver. Vill man köpa så finns pocketboken billigt på allt-fraktfritt.se.