5-2-dieten och fasta skänker lyckade resultat

Nyfiken på 5:2? Ingen har väl kunnat undgå det enorma genomslag 5:2-dieten har fått under det senaste året. En diet som på många vis använts under århundraden blev plötsligt formulerad, spridd och uppskattad av allihopa de tusentals som nu provat på och upptäckt de solklara fördelarna med att följa denna väl genomarbetade och okomplicerade diet som blivit allas vår favoritväg till hälsa och viktminskning. Plötsligen har hela Sverige börjat diskutera kalorisnåla rätter och de enklaste metoderna att klara fastedagarna. Vi delar recept i lunchrummen samt inspirerar varandra genom att lägga upp våra nya favoriträtter på Instagram samt andra sociala medier.

5:2-dieten har på mindre än ett år blivit en ny svensk folkrörelse, samt ett effektivt kliv mot ett slankare och mer välmående liv!

5:2-dietens höjning började i Storbritannien 2012 i och med tv-dokumentären Eat, Fast & Live Longer. I dokumentären provar journalisten Michael Mosley att inta 5:2 under nio veckor och lyckas uträtta en viktminskning på 9 kg samtidigt som han förbättrade både sina kolesterol- och blodsockervärden. Klicka nu.
Succén var ett faktum och dieten som innebär två dagar av halvfasta per vecka fick sitt genombrott. Den nu omåttligt populära vägen till ett hälsosammare liv har sedan spridit sig till framföralltt ill Sverige och Norge, och här har väl ingen kunnat undvika de mängder av artiklar och tv-program som uppmärksammat vår senaste trend inom mat samt hälsa.

Så hur fungerar då den omtalade 5:2-dieten? Och vad skiljer den ifrån allihopa övriga fastor vi provat genom åren? Det här med bantningskurer är ju ingenting nytt och både vi och våra mammor har väl gått igenom många kålsoppedieter, detox-kurer, fastor och juiceveckor. Varför har exakt denna fått sådant grepp bland svenskarna? För 5:2 har ju sannerligen slagit igenom både hos män och kvinnor. Jo, det finns en grundläggande anledning.

5:2-dieten är inte svår. Du kommer inte att behöva gå omätt hela veckan, planering samt matlagning är lätt, du behöver inte avstå ifrån middagsbjudningar och du behöver inte sluta inta dina favoriträtter. Fem dagar i veckan äter du exakt vad och hur mycket du önskar. Enbart två av veckans dagar följer du dietens krav om ett maximalt intag av 600 kalorier. Och effekterna av denna måttliga uppoffring är omedelbara och imponerande. Viktminskningen kommer för de allra flesta som provar 5:2 som ett brev på posten. Och det minskade kaloriintaget är hela hemligheten med 5:2.

Periodisk fasta, som 5:2-dieten faller under, kan reducera risken för alzheimers eftersom fastedagarna gör att cellerna stressas att ställa om sig på reparationer i kroppen istället för uppbyggnad och då blir de effektivare på att motarbeta sjukdomar. Blodsockret och blodtrycket stabiliseras och kolesterolvärdena går ner. Därtill sjunker insulinproduktionen och då blir kroppen sämre på att lagra fett.

Tillhör du en av dem som provat dig igenom diet efter diet utan att hitta något som fungerar i längden kan 5:2-dieten vara din långsiktiga lösning på viktproblemen. Likadant är den en okomplicerad väg till viktminskning för dig som inte provat på diet förut och tvivlar på din kapacitet att hålla dig ifrån livets goda. En orsak till 5:2-dietens stora popularitet är väl just att den passar samtliga!

Det tillhandahålls en mycket intressant pocketbok skriven av Ola Norrman (författaren som skrivit boken “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som enkelt och gott heter 52-dieten. Det som är grädde på moset är att man kan låna boken utan att lämna datorn på biblioteket – som e-bok.

Man behöver inte ens åka till biblan – man lånar eBoken via sin PC. De flesta kostsamma bra böcker kan lånas – helt gratis. Läses bäst med en eBokläsare, typ iRiver. Vill man äga en pappersbok så finns boken på allt-fraktfritt.se.