Propylenglykol är ett livsmedel som finns i otaliga varor och kosmetikaprodukter men här skall vi se närmare på att att nyttja glykol (både monopropylenglykol och den giftiga etylenglykolen) som kylarvätska, därför att motverka att kylarvattnet kan frysa till is.

Ta hand om kylsystemet med propylenglykol före vintern kommer

Det lönar sig inte att vara lat och mena på att man ej behöver byta kylarvätskan för att den är long life och det ändå är långt till vintern. Det är minsann inte så svårt att själv blanda proylenglykol med vatten och sedan hälla på i fordonets kylsystem.

propylenglykol

Med propylenglykol så får man många viktiga fördelar

Med monopropylenglykol så får man många viktiga funktioner. Glykol funkar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ned till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig enbart om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.

En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att skydda kylsystemet från rost och dessutom från avlagringar som kan förstöra både kylare och motor. Det går att mäta med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och byta ut glykolen vartannat år.

Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.

Använd den bästa typen av kylarglykol i ditt fordon

Ska man köra på propylen eller på etylen? Detta är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin toxicitet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.

Den som vill kan införskaffa en helt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och nyttja i kylaren. Ett livsmedel som ej kan fördärva djur samt natur.

Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan skada materialet och dessa ska man då undvika.

Man bör likaså undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt för att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Det här kan alltså medföra att man skadar kylaren. Om det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket ej är bra.

Ifall du inte vet vilken typ av glykol som finns för tillfället i ditt fordons kylarsystem så är det enbart att skölja ur systemet och sedan börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har intet med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som ger produkten mer personlighet.

Kom ihåg att glykolprodukter kan vara mycket farliga

Även om en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn och djur. Etylenglykolen har en söt smak men är ofattbar giftig så den ska aldrig komma i närheten av nyfikna barn!

Om du tycker att det verkar besvärligt och en aning farligt att blanda själv så är det möjligen lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att sedan slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.

Den färdiga vätskan är ingen dyr produkt och därmed så kan man icke säga att det finns någon ekonomisk anledning till att skjuta upp det där med att byta ut glykolen. Det är faktiskt ej en invecklad sak och samtidigt något som fordonet mår så pass bra av då det blir riktigt kyligt utomhus.