Bättre form med Saigonkanel

Ketos stimuleras med hjälp av Vietnamesisk kanel

Få känner till att kanel har långt fler goda egenskapen än bara smakgivare! De som anslutit sig till dieter med begränsat kolhydratsintag, såsom LCHF, Atkins alternativt Dukan «fårlov» att krydda med kanel, det är en av få helt accepterade smaksättare – en annan vanlig är vanilj. Vad som har upptäckts via det här är hur kanelen inte bara är godtagbar, utan till och med en enorm hjälp för människor som strävar efter ketos – och den bästa av samtliga är den vietnamesiska kanelen som är den mest komplexa formen av Kassiakanel, och som ger långt bättre effekt än «den äkta kanelen» Ceylon.

Vietnamesisk kanel – eller Saigonkanel som denna kanelsort vanligtvis kallas – har visat sig slunga in kolhydratsratare i ketos väldigt kvickt och effektivt.

Även om man upplever sig sträng med sitt kolhydratintag så tycker många LCHF:are att det ändå tar tid för kroppen att gå in i det fettförbrännande ketostillståndet, men ifall man tillför Saigonkanel i sin dagliga diet så ökar insulinkänsligheten och kroppen hamnar mycket fortare i ett ketogent tillstånd.

Saigonkanel är en formfixare för alla

Det här med Saigonkanelens ketosstimulerande egenskaper är naturligtvis en fantastisk upptäckt och helt rätt i tiden då fler och fler upptäcker vilka goda hälsoeffekter de får av en ketogen diet. Ketos är det tillstånd som kroppen träder in i när den tömt sitt glykogenlager. För att det här ska hända tvingas man strypa sitt kolhydratintag nästan helt, vilket medför att man lever på en diet på framförallt kött, fisk, ägg, nötter samt ovanjordgrönsaker. Fett är också en central del i dessa dieter – allt från smör till olivolja och kokosfett.

Tappa vikt med hjälp av ketos

En ketogen diet, som LCHF (Low Carb High Fat), gör att människor på ett förhållandevis lätt sätt når sin idealvikt – den som är underviktig går upp och den som är överviktig går ner. Saigonkanel, som främjar ketos, är därmed en enastående hjälp i kampen mot övervikten och mot en bättre hälsa.

Om man inte äter i enlighet med en ketogen diet utan istället stundvis svävar ut med sötsaker och stora pastarätter så hjälper kanelen till på det vis att den tar udden av blodsockertopperna, som tyvärr är en ofrånkomlig nackdel med kolhydratrik mat.

Insulinkänsligheten förhöjs av kanel – framför allt av Saigonkanel – vilket gör det mer komplicerat för kroppen att hinna förvara blodsockret i fettvävnaden innan den förbränns i blodet. Saigonkanel har visat sig kunna öka förbränningen av blodsockret upp till 20 gånger det normala.

Saigonkanel för smakens skull

Kanel har ständigt funnits bland våra kryddor, denna bruna bark bidrar till fyllig och kraftig smak åt allt från mat till desserter och drycker av olika slag – ja, det finns till och med tuggummin med kanelsmak! Vi har ätit kanelen för att den är delikat, och framför allt under höst och vinter dyker ljuvliga recept med kanel upp. Kanelbullar är en av svensk baktraditions mest älskade recept och en aning kanel på morgongröten, alternativt morgonfilen/-yoghurten är en äkta klassiker.

När nu kanel visar sig vara så enastående för hälsan och formen, både för lågkolhydratare samt kolhydratsätare, så känns det ännu mer motiverat att smaksätta med denna väldoftande krydda i tid och otid, upp till fyra gram Saigonkanel kan man äta per dag, utan att riskera dåliga konsekvenser. För bästa resultat är det alltså Saigonkanelen som ska brukas.